وب سایت و پورتال
در دنیای امروز و با سادگی دسترسی به اینترنت، اغلب ارتباطات الکترونیکی شدهاند. در بسیاری موارد مشتریان ممکن است برای یافتن آدرس و یا شماره تلفن شما هم از جستجو در اینترنت استفاده کنند. در این شرایط وجود یک سایت رسمی که اطلاعات شما بصورت کامل در آن وجود داشته باشد تا حدی الزامی به نظر میرسد.
در سالهای گذشته ساخت یک وب سایت یک مقوله سخت و هزینه بر محسوب میشد. زیرا اغلب طراحان وب از جمله شرکت توسعه فناوری اطلاعات نارگان برای ساخت یک وب سایت کلیه صفحات آن را از ابتدا روی فریم ورک نرمافزاری خود می ساختند. این امر علاوه بر تحمیل هزینه بیشتر بر مشتری تبعات ناخوشایندی هم داشت. روند اجرای طرح از ساخت یک عکس شروع میشد و سپس آن عکس بصورت کدهای HTML پیاده سازی میشد و به مشتری نمایش داده میشد. در این شرایط مشتری ممکن بود از نتیجه راضی نباشد و این روند بارها تکرار گردد. همچنین تغییر کردن نیازهای مشتری در طول اجرای پروژه (که امری طبیعی محسوب میگردد) منجر به تغییرات اساسی در نحوه کد نویسی وب سایت میگردید. اما با پیشرفت سیستمهای مدیریت محتوی و نرمافزارهای کد باز ارائه شده در این زمینه طراحی سایت به کاری بسیار ساده تر تبدیل شده است.
حالا شما میتوانید عملکرد سایت خود را قبل اجرا مشاهده کنید. دوره اجرای فنی طرح بسیار کوتاه شده است. این موضوع بصورت مستقیم بر هزینه پیادهسازی وب سایتها نیز تاثیر گذاشته ایت. همچنین اضافه نمودن امکانات به وبسایت طراحی شده به مراتب سادهتر است. با انتخاب یک تم مناسب که نیازمندیهای کسب و کار شما را تامین نماید تقریبا نیمی از مسیر انجام پروژه طی شه است. درواقع در طراحی وب با استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا فقط بخشهایی که مورد نیاز است از یک تم ویرایش میگردند و محتوای مشتری بر اساس الگوهای موجود تغییرداده شده و در سایت قرار میگیرند.
یکی دیگر از محاسن استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا امکان مناسب در بروزرسانی وب سایت است. باتوجه به اینکه هسته مرکزی وب سایت پس از طراحی بصورت مرتب میتواند بروزرسانی گردد. در هر بروزرسانی اشکالات شناسایی شده در سیستم مدیریت محتوا توسط سرور بافایلهای جدید جایگزین میگردند. این بروزرسانی ها معمولا اختلالی در عملکرد وب سایت ایجاد نمیکند. اما ممکن است گاهی پس از بروزرسانی نیاز به انجام تغییراتی در کدهای نوشته شده وب سایت نیز وجود داشته باشد. با توجه به مطالب ذکر شده یکی از تکات مهم در انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای خوب برای وب سایت پویا بودن منتشر کننده آن است.
درحال حاضر سیستمهای مدیریت محتوای بسیار زیادی وجود دارند. برخی رایگان و برخی دارای لایسنسهای خریدنی هستند. در بین تمامی این سیستم ها (در زمان نگارش این مطلب) ورد پرس با داشتن سهم 61.8 درصدی از بازار پیشرو است. سامانه دوم جوملا با داشتن 4.7 درصد سهم از بازار فاصله بسیار زیادی از ورد پرس دارد. به همین دلیل است که در حال حاضر استفاده از وردپرس برای طراحی یک وب سایت انتخابی هوشمندانه خواهد بود. البته استفاده از این نوع سیستمها بی خطر نیستند. با توجه به مخاطب زیاد وردپرس افراد بسیار زیادی هم در تلاش برای نفوذ به آن هستند. راه حل استفاده از نسخههای بروز و رسمی وردپرس و استفاده از افزونههای معتبر و کرک نشده است.
هرچند همچنان حدود ۱۰ درصد از وب سایتها، به دلیل نیازهای مشتری و یا الزامات موجود در پروژه ممکن است بجای استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا با استفاده از فریم ورکهای موجود از ابتدا ساخته شوند اما تازمانیکه نیاز قطعی وجود نداشته باشد استفاده از این سیستمها توصیه میگردد.